Když Ubisoft společně s Meta oznámily VR hru Assassin’s Creed Nexus, měl jsem z toho smíšené pocity. Na jedné straně jsem byl nadšen z faktu, že konečně zde bude možnost stát se Assassinem na vlastní kůži, ale na straně druhé jsem byl zklamán faktem, že hra vyjde výhradně pro zařízení Quest společnosti Meta. Naštěstí jsem nebyl majitelem žádného VR headsetu a právě nový Meta Quest 3 jsem měl ve svém hledáčku. A tak vám nyní mohu přinést recenzi na Assassin’s Creed Nexus.

Recenzovaná verze: Meta Quest (3)

Assassin’s Creed Nexus je pro mě velikým překvapením, způsob, jakým se Ubisoftu podařilo přetvořit základní zážitek z Assassin’s Creed hry na plochou obrazovku do plnohodnotného zážitku ve virtuální realitě, je absolutní dokonalost. Hrál jsem několik misí několikrát ne proto, že jsem musel, ale proto že mě to bavilo. Minulý rok se objevilo několik úniků, že hra není v nejlepší kondici a tak jsem šel do hry s nízkým očekáváním, a možná i díky tomu to pro mě byl skvělý zážitek. Jedná se o jeden z nejlepších titulů na platformě Quest a přišel v opravdu klíčovém a důležitém čase pro Meta: Meta potřebovala exkluzivní VR hru, která by mohla skutečně prodat jejich nový Quest 3, a opravdu věřím, že Assassin’s Creed Nexus je tou hrou, která prodejům může pomoct.

Assassin’s Creed Nexus se opět věnuje prastaré bitvě mezi templáři a asasíny, a vy se přes Abstergo industries a Animus přenášíte v čase do životů tří klíčových zabijáků ve třech různých časových obdobích. Ezio Auditore v renesanční Itálii 15. století, ve starověkém Řecku máte Cassandru  a  Connora Kenwaye v Americe 18. Století. Templáři vás najali, aby, jste ve všech obdobích našli kousky magického artefaktu díky, kterému by mohli ovládat svět, jenže netuší, že v tomto příběhu pracujete také jako dvojitý agent. Který je Bratrstvem, pověřen vkládat do těchto artefaktu ve vzpomínkách logické bomby, místo sledovacího zařízení. Celý zastřešující příběh, podobně jako většina her Assassin’s Creed, je trochu chaotický, ale je dostatečně poutavý, krásně namluvený, hudba je skvělá, takže jste vtaženi do děje. A já jsem si jako obrovský fanoušek Assassin’s Creed užíval minutu po minutě, hratelnost, akci a zážitek z toho, že skutečně ztělesňuji některé z nejlepších zabijáků z této franšízy.

Když přemýšlíte o hře Assassin’s Creed, pravděpodobně vás okamžitě napadne šplhat na libovolnou budovu, dělat parkour po střechách, vraždit nepřátele svými skrytými čepelemi a dalšími skvělými nástroji, které můžete mít k dispozici, schovávat se v hromadách sena, skrývat se mezi davy atd. To vše je tady, všechno, co jsem právě zmínil, můžete dělat v nádherné virtuální realitě. Vystřelte své skryté čepele a sejměte jakéhokoli nepřítele, kterého chcete, můžete dokonce skočit ze střech a zabít nepřítele dole na zemi, a samozřejmě nechybí ani leap of faith kdy skočíte z nejvyššího bodu v úrovni stovky stop dolů na balík sena na podlaze. Dá se říct, že všechny základní prvky Assassin’s Creed bytu přenesly do VR autentickým a zábavným způsobem. Assassin’s Creed VR  je ale mnohem více pohlcující a mnohem více odměňující, protože to děláte sami, takže když hodíte vrhací nůž na jednoho nepřítele, jiného rozseknete mečem a pak skočíte ze střechy, abyste sejmuli nepřítele na podlaze svou skrytou čepelí, jste to vy kdo to dělá a ne ovladač.

Ubisoft odvedl skvělou práci na tomto titulu a umožnil nám stát se assassinem a dal nám i svobodu jak hru hrát. I když je prodávána jako stealth a primární nástroje, které máte, jsou nástroje založené na stealth, kdy můžete splynout s davy, skrývat se v balíku sena, odstraňovat stráže ze stínů, ale pokud to není váš styl a chcete jen vběhnout dovnitř s mečem nebo lukem a začít tyto nepřátele sekat a postavit se jim čelem, můžete to udělat. Je zcela na vás, jak budete tuto hru hrát.

Místa a ulice, kde se pohybujete působí jako skutečné místa, jsou zaplněná lidmi, působí živě a reálně, a pozornost věnovaná detailům a vizuální stránka opravdu pomáhají uvěřit že jste na skutečném místě. NPC samy o sobě vypadají dobře, ale některé postavy, se kterými v příběhu komunikujete, jsou trochu kamenné, když s nimi mluvíte, nejsou to nejlepší animace obličeje. tohle je jedna z nejlépe vypadajících her na questu 3. Ve hře je 16 různých misí, které plníte jedním z asasínů ve sporadickém pořadí, takže nejprve hrajete jako Ezio poté se přesunete ke Cassandře a poté se přesunete ke Connorovi, budete skákat mezi těmito třemi a myslím, že to dává hře pěkné tempo a pěknou rovnováhu, protože nikdy nejste v jednom prostředí příliš dlouho, aby vás to začlo nudit.

Délka hry je 12 až asi 20 hodin, v závislosti na tom, jak hrajete, každá z úrovní je nabitá dalšími objektivními věcmi, jako jsou parkurové výzvy, výzvy na střelnici, malé kousky historických informací, které můžete vyzvednout a najít. Assassin’s Creed Nexus disponuje proti jiným VR hrám šírokými možnostmi nastavení přístupnosti. Pokud například trpíte Strachem z výšek, nemusíte se bát, stále můžete vylézt na nejvyšší bod ve městě a můžete si zapnout režim strachu z výšek, který kolem vás položí mřížku, abyste měli pocit, že je tam pevná podlaha, je to pozornost věnovaná detailům, která ukazuje, že Ubisoftu na tomto produktu opravdu záleželo a opravdu mu záleželo na tom, aby byl co nejpřístupnější.

Samozřejmě každá hra má své negativní aspekty a to platí i v Assassin’s Creed Nexus. Z větší části si opravdu užívám boje, miluji používání luku, kuše, vrhacích nožů a skryté čepele, všechny tyto nástroje ve mně vyvolávají pocit absolutního drsňáka a jsou provedeny úžasně dobře, ale boj s mečem mi připadá nedbalý, chaotický a opravdu ne zrovna dobře udělaný. Když máchnete mečem, máte pocit, jako byste se máchli skrz nepřítele je to velmi arkádové, nemáte pocit, že byste s ním skutečně navazovali nějaký kontakt. Další nedostatek, který chci vytknout jsou nedokonalosti při parkuru. Někdy se postava špatně zachytí, někdy se nechce přehoupnout přes římsu a celkově by se na parkuru mohlo v Ubisoftu ještě zapracovat. Setkal jsem se s tím že moje postava náhodně vyskočila špatným směrem nebo se odrazila od povrchu a začala se vymykat kontrole. Jindy se snažíte něco popadnout, ale vezmete si špatný předmět, nebo se pokusíte použít svou skrytou čepel na někoho, ale tak nějak projdete skrz ně nebo kolem nich a oni skončí za vámi a začnou na Vás útočit. Všechny tyhle věci kazí jinak skvělý herní zážitek. Uvítal bych i nějaké vedlejší úkoly, ne jen výzvy jenž jsem zmínil výše.

Ubisoft vytvořil přístupný a nabitý obsah, věrný původní franšíze Assassin’s Creed. VR zážitek pro questovou platformu, na kterou by měli být velmi hrdí a myslím, že se bude velmi dobře prodávat, jednoduše řečeno, Assassin’s Creed Nexus je zabijácká hra a za mě obrovský úspěch a já opravdu doufám, že se bude dobře prodávat a že se dočkáme ve VR dalších ještě lepších dílů. Zároveň si přeji, aby byla hra dostupná i jiným platformám, na kterých si ji budou moci hráči plnohodnotně užít. Totéž platí i pro jiné hry, které bych rád viděl naopak na Metě.

Zdroj: Ubisoft

Vývojář: Ubisoft, Red Storm Entertainment,

Vydavatelství: Ubisoft