Ať už je zvuk děsivě tichý, explozivně hlasitý – nebo dokonce zcela tichý – skvělý zvukový design není jen doplňkem vizuální stránky filmu. Zvuk může být sám o sobě postavou a tvoří nezbytnou součást příběhu, prostředí a atmosféry. Zde jsou tipy na filmy, které prověří vaše domácí kino.
Vybrali jsme čtveřici napínavých filmů, které ukazují sílu zvuku k vyvolání dechberoucího napětí.
Kombinace zvukových efektů, inovativních technik a poutavé hudby vtáhne diváky do filmového zážitku. Ujistěte se, že je zvukové nastavení vašeho domácího kina pro tyto skvěle znějící filmy co nejlepší – neuvěříte vlastním uším.
Das Boot
Jedním z nezapomenutelných snímků z kritikou uznávaného válečného filmu Wolfganga Petersena z roku 1981 je pohled na posádku ponorky, která zírá do prázdna a zoufale napíná uši, aby zaslechla nepřítele, kterého nevidí.
Uvězněni v ponorce, která je zároveň chrání i vězní, čeká posádka zpocených, nervózních námořníků v nervy drásajícím tichu, zatímco nad nimi zlověstně duní vířící motory torpédoborce.
Mučivé napětí umocňuje kovové vrzání a nervózní šepot – dokud jejich svět neexploduje s řevem explodujících hlubinných pum.
Gravitace
Stejně jako Das Boot je i Gravitace filmem o pobytu v nehostinném prostředí – v tomto případě je Sandra Bullock osamělou astronautkou, která se snaží přežít zoufalou cestu vesmírem. Ve vesmíru není vzduch, a tudíž ani zvuk, ale film Alfonsa Cuaróna z roku 2013 se s tichem snoubí.
Zvukový tým, včetně zvukového designéra a střihače Glenna Freemantla, zdůraznil vibrace, aby zobrazil, co by astronauti mohli „slyšet“ skrze své skafandry, zatímco Bullockové přerývané dýchání v helmě nás staví přímo do tohoto děsivého zážitku.
Během úvodní smršti smrtících trosek slyšíme místo explozivního dunění tupé dunění a tlumené nárazy, jako by se přenášely skrze helmy a těla postav. Ticho umocňuje zneklidňující hudba Stephena Price, včetně děsivě zpomalené nebo zneklidňujícím způsobem zkreslené hudby.
Ptáci
Zápletka filmu Ptáci zní dost podivně: město je obleženo spoustou ptáků. Ale v rukou mistra hororové režie Alfreda Hitchcocka se z toho stává napínavý a děsivý thriller.
Klíčem ke stále hrozivější atmosféře je soundtrack, tvořený elektronickým šumem namísto běžné filmové hudby, což je pro film z roku 1963 průlomový objev.
Skladatel Oskar Sala použil raný elektronický nástroj zvaný Mixtur-Trautonium k vytvoření znepokojivých ptačích skřeků a zvuků, přičemž tyto syntetické ptačí hlasy a přirozený zvuk budují hmatatelný pocit strachu.
Blow Out
Žádná diskuse o filmu a zvuku se neobejde bez zmínky o filmu Briana De Palmy Blow Out. John Travolta zde hraje zvukového inženýra, který vytváří filmové zvukové efekty, aby se díky náhodně nahranému zločinu zapletl do smrtícího spiknutí.
Nejenže jde doslova o zvukaře, ale tento napínavý thriller z roku 1981 je především o zvuku a o tom, jak ho vnímáme: film je milostným dopisem analogovému zvukovému designu, přičemž klíčové pro děj je míchání v reálném čase, střih z kotoučového pásku a prostorové znovuvytváření zvukových událostí.
Máte nějaký vlastní tip na film, který řádně prověří domácí kino nebo sluchátka? Dejte nám o něm vědět.