Herní byznys roste raketovou rychlostí a není tak divu, že se tato digitální bonsai větví do mnoha směrů. Sekce mobilních her z tohoto růstu těží převelice a extrémní počet hráčů dal zavdat tomu, že stále více společností se pouští do vývoje hardwaru, který hráčům hraní na mobilu usnadní či zpříjemní.
HyperX Clutch Wireless je gamepadem pro mobilní telefony, který se snaží najít rovnováhu mezi kvalitou a skousnutelnou cenovkou. Jak se s Clutchem hraje a kolik her jej vlastně podporuje?
Obsah balení:
- HyperX Clutch Wireless
- RF dongle
- držák telefonu
- napájecí kabel USB-C
Bezdrátový ovladač na první pohled zaujme rozložením tlačítek, které si bere inspiraci z Xboxu. Středovému panelu dominují tlačítka Select, Start, Turbo, Clear a Home button, který taktéž slouží k zapnutí ovladače. Na spodní hraně Clutche pak nalezneme přepínač. Ten má na starost přepínání režimů připojení. I přesto, že celý život v ruce dřímávám ovladače od Sony, tak mi rozložení a počet tlačítek nikterak nevadí. Co mě ovšem znatelně nepotěšilo je ukazatel stavu baterie. Ten je znázorněn 4 diodami, které najdete nad tlačítky Select a Start, těsně pod logem výrobce. Problém je v tom, že při klasickém úchopu vám tyto světýlka září přímo do obličeje. Nepříjemné záření se samozřejmě stupňuje v případě, že hrajete v šeru, nebo dokonce ve tmě. V tomto případě vám gamepad ozařuje celý obličej.
Šance, že se i vám ozářený obličej pozdávat nebude, roste přímou úměrností s výdrží baterie, která pro mě byla jednou z největších předností HyperX Clutch Wireless. Baterie o 600mAH vydrží přibližně 17 hodin. Vše samozřejmě záleží na tom, jaké připojení používáte. I tak je ovšem pro mě taková výdrž velmi milým překvapením.
Gamepad můžete ke svým zařízením připojit třemi způsoby. Skrze 2.4G, kabelem nebo klasicky přes Bluetooth. Všechny varianty fungují bezchybně a instantně. Stejným způsobem můžete ovladač i k PC.
Pojďme už ale k samotnému hraní. Clutch jsem po většinu času testoval na mém osobním Galaxy Note 10+ s Androidem 12, UI 4.0. Spárování ovladače s telefonem bylo svižné a problémy nastaly až v samotných hrách. První hra, kterou jsem s ovladačem hrál, byla The Ramp. Velmi jednoduchá arkádovka, kde není cílem nic jiného než relaxační ježdění na u-rampě fungovala s gamepadem skvěle. Druhá hra, Call of Duty Mobile, už ovladač nepodporovala a ani přes mou vehementní snahu hledat řešení kdesi po internetech se mi gamepad ve hře nechytl. Stejně tomu bylo u další FPS, Apex Legends Mobile. Zde je opět chyba na straně vývojářů hry, kteří do hry implementovali podporu ovladačů DualSense nebo Xbox controllerů, ale na další společnosti se ještě příliš nezaměřili.
Během testování mi v paměti uvízly především dvě závodní hry. Asphalt 9 a Real Racing 3. Obě dvě hry ovladač plně podporovaly a to včetně navigace v hlavním menu či nastavení. Zbývá jen doufat, že počet her, které budou tuto nativní podporu obsahovat, bude v budoucnu jen růst.
Stále jsme si ale nezodpověděli tu nejdůležitější otázku. Jak se na HyperX Clutch Wireless hraje? Pokud bych měl přirovnat k některému ovladači od Sony, tak bych zvolil DualShock 2. A to především díky menší váze, celkové velikosti a chodu tlačítek. Proti tomuto tvrzení svědčí pouze zadní triggery, jejichž hloubka je znatelně nižší, než je standardem u dnešních či starších konzolových ovladačů. Pro mě osobně byl Clutch trochu menší, než bych si přál. Hráče s menšími dlaněmi ale můžou potěšit protiskluzové plošky na stranách gamepadu. Ten je složen z kvalitního plastu, který naštěstí nezpůsobuje pocit mokrých rukou. Navíc při hraní působí i velmi robustně a za kvalitu pracování se v HyperX stydět určitě nemusí.
Jedním z faktorů, na kterém dnešní ovladače pro mobilní zařízení stojí, je samotné upevnění k tělu telefonu. To je v našem případě vyřešeno lehkým standardním držákem, který lze v případě potřeby z těla ovladače snadno vyjmout a použit jako klasický stojánek. Onen držák má velmi jednoduchou konstrukci, která má ovšem jednu velkou neduhu. Tou je skutečnost, že si polohu připevněného telefonu k tělu ovladače nemůžete polohovat. Je zde pouze a jen jedna poloha, ve které vám ovladač mobil podrží. Pokud tak hrajete v sedě, bude vše pravděpodobně v pořádku. V leže už mi ale poloha nevyhovovala a umím si představit i řadu dalších situací, kdy budu společnosti HyperX spílat tento nedodělek.
Držák pojme telefonu se šířkou 41mm – 86 mm.
Před samotným testováním jsem do Clutch Wireless nevkládal příliš mnoho nadějí. Hry pro telefony jsou přece jen optimalizovány spíše na dotykové ovládání, no ne? O opaku mě ale rychle přesvědčily především závodní hry, při kterých mě hraní s ovladačem pohltilo mnohem více, než bych si dříve dokázal představit.
V momentě uvedení na tuzemský trh bude doporučená cena 1490 Kč.
HyperX Clutch Wireless je kouskem hardwaru, o kterém jsem nevěděl, že jej potřebuji. Po této zkušenosti jej do baťůžku přibalím na každou delší cestu. Kvalitní zpracování a kompatibilitu mi sice trochu kazí dojem ze zmíněných diod indikujících stav baterie, ale s čistým svědomím jej doporučím každému hráči, který si rád na svém telefonu něco zahraje.